For Reservation Call : 1.888.222.5847

Tap To Call
Home » Blog » Michelin tähtiopas

Michelin tähtiopas

päivänä moni yhdistää Michelin tähdet, ja oppaan, suoraan huippuluokan ravintoloihin. Oppaan historia on kuitenkin pelkkiä ravintola arvosteluja monipuolisempi. Oppaan taustat ovat samannimisen rengas jätin markkinointi tempauksessa autoilun alkuvuosina, ja nykyään tarkan tähtiluokituksen lisäksi firma julkaisee myös Green guide opaskirjoja, joissa turistien suosimia kohteita arvostellaan laajemmin.

Michelin tähtien historia

MIchelin tähtien historia sai alkunsa 1900-luvun Ranskassa, jonka teillä aktiivisesti ajeli vain noin 3 000 autoa. Autojen renkaita valmistavat Édouard ja André Michelin päättivät että lisätäkseen renkaiden myyntiä, heidän oli lisättävä autoilua ylipäätään. Veljekset päätyivät julkaisemaan autoilijoille tärkeitä paikkoja käsittelevän oppaan, ja levittämään 35 000 ilmaista kopiota ympäri Ranskaa. Oppaiden sisältö oli laaja, ja niiden sivuilta löytyi karttoja, renkaanvaihto ohjeita, sekä hotellien ja huoltoasemien yhteystietoja. Neljän vuoden kuluttua oppaasta julkaistiin versio Belgian markkinoille, ja vuoteen 1911 mennessä opas oli levinnyt ympäri Eurooppaa, ja Afrikan pohjoisosia. Julkaisu jäi tauolle ensimmäisen maailmansodan aikana, mutta ilmaisten julkaisujen jakaminen jatkui sodan jälkeen 20-luvulle, jolloin opasta ryhdyttiin myymään ilmaisjakelun sijasta. Samaan aikaan oppaaseen tuli myös muita muutoksia, oppaasta poistettiin ulkopuolinen mainonta, ja ravintola sivut jaettiin useisiin kategorioihin. Ravintola sivujen suosion kasvaessa Michelin veljekset palkkasivat joukon ravintola arvostelijoita, joiden tehtävänä oli hankkia anonyymisti käytännöllistä, ja totuudenmukaista tietoa oppaaseen hyväksytyistä ravintoloista. Opas käytti tähtiä arvosteluoissaan vuodesta 1926 eteenpäin, mutta systeemi formalisoitiin vasta 1936. Yhdellä tähdellä merkitään omassa kategoriassaan hyvin toimivaa ravintolaa, kaksi tähteä tarkoittaa erinomaista ruokaa, jonka vuoksi kannattaa poiketa tarkoitetusta reitistä, ja maximi kolme tähteä annetaan poikkeuksellisen hyvälle ravintolalle, jota varten kannattaa paikalle matkustaa varta vasten.

 

Vuosien myötä michelin oppaasta on kasvanut ravintola-alan arvostelujen kulmakivi, ja standardi vertailukohta. Tähti merkintöjen lisäksi oppaaseen on tullut bib gourmand arvostelu, jolla merkitään hinta-laatusuhteeltaan loistavia paikkoja. Oppaasta on myös julkaistu erikoisversioita, kuten Irlannin saaren gastropubi opas, ja Aasian maiden katuruoka oppaille myönnetyt tähdet.

Michelinin ravintolatarkastajat

Michelinin leivissä työskentelevät arvostelijat työskentelevät anonyymeinä. Tarkoituksena on että ravintolat eivät kykene muuttamaan toimintaansa tarkastajan vieraillessa, vaan että he saavat täysin saman kokemuksen kuin normaali asiakkaat. Tuntemattomuus myös auttaa tarkastajien lahjomattomuudessa, tähtiarvostelu saattaa muuttaa täysin ravintolan, ravintoloitsijan, ja kokin tulevaisuuden, joten rahapalkintojen antaminen tähtiä vastaan on usealle suuri houkutus. Tarkastajien tausta on aina ravintola-alalla, jossa he ovat työskennelleet vuosia, viimeiset vuodet mielellään johtoportaan tehtävissä. Michelin laittaa uudet tarkastajat kuuden kuukauden koulutukseen ennen kentälle lähtöä, tarkastajien kriteerit hiotaan niin puolueettomiksi, että kahden tarkastajan arvosanat ovat täysin samat. Tarkastajat myös seuraavat kokeneen tarkastajan perässä ennen itsenäisiin tehtäviin joutumista. Oppaan mukaan tarkastajat vierailevat jokaisessa oppaaseen hyväksytyssä ravintolassa vähintään puolentoista vuoden välein, ja ravintoloissa joille on myönnetty tähtiä useamman kerran vuodessa. Todellisuudessa tarkastajia ei kuitenkaan ole firman palkkalistoilla tarpeksi näiden lukujen ylläpitämiseen, joten oikeat vierailumäärät ovat huomattavasti pienemmät. Opasta on myös kritisoitu ranskalais tyyppisten ravintoloiden suosimisesta.

Michelinin ravintolatarkastajat

Michelin oppaan tekniikkaa on kritisoitu siitä että ravintoloiden maantieteellinen sijainti vaikuttaa tähtien saamisen mahdollisuuteen. Useat pienemmällä budjetilla pyöritettävät ravintolat myös tarkoituksella kaihtavat tähtien saamista, sillä niiden pitämiseksi tarvittavat resurssit saattavat tulla ravintoloille kalliiksi, ja tähden menettäminen heijastaa heidän maineeseensa negatiivisesti. USeat ravintoloitsijat ovat pyytäneet opasta poistamaan heidän tähti merkintänsä. Suomen ensimmäinen Michelin tähden saanut ravintola oli Palace Gourmet vuonna 1987, vuonna 2018 viidellä helsinkiläisellä ravintolalla, Demolla, Ololla, Askilla, Grön -ravintolalla, ja Oralla oli yksi voimassa oleva tähti.

 

Comments are closed.